hilenastrutski

Feministfitta

Kategori: Allmänt

När jag var ca 9år fick jag ordet feminist förklarat för mig, någon som tycker att kvinnor o män ska ha samma rättigheter. De låter ju rätt självklart? Efter det kallade jag mig feminist och jag gör det fortfarande. I min vardag möts jag av många som har fördomar mot feminister, och som ofta tror att alla hatar män, är orakade och "fula", osv. Det är utmattande att varje gång behöva förklara ordets innebörd. Det allra värsta tycker jag är folk som står för feminismen men inte vill använda ordet för att det har en "negativ klang". Vad är det liksom? Reclaime the word typ.. Feminism betyder inte nödvändigtvis att man måste se ut på ett sätt, bete sig på ett sätt. Det handlar för mig om valfrihet.

Jag ser mig själv som ganska liberal när det kommer till min feminism. Jag tycker att alla ska ha lika rättigheter och förutsättningar oavsett kön eller vad det kan bero på.

Jag bryr mig inte så mycket om kroppshår, det är upp till var och en. Jag har väl haft turen att växa upp med sköna personer som inte brytt sig så mycket om hår. Antingen rakar man eller så skiter man i det. Det är min åsikt. Däremot tycker jag att diskussionen angående huruvida det är hygieniskt att raka sig är intressant.

Jag tycker att man som föräldrar får klä sina barn hur man vill. Men jag tycker det är urlöjligt att klä upp sitt barn som om hen vore en accessoar. Barns kläder ska vara funktionella o bekväma o tåla tvätt. Barn ska leka, o det är inte bekvämt att sitta, springa, krypa i ett par tajta jeans.

Jag är inte emot smink. Det är upp till var och en, oavsett kön. Själv använder jag inte smink för jag tycker inte att det är värt att offra eventuell sömn på morgonen för att stå framför spegeln. Jag får väl dock erkänna att jag tycker det är en väldigt onödig grej att använda och därmed en miljöpålastning.

Jag tycker det är fel att tjejer bedöms efter utseende och killar efter prestation. Och att det i förläningen leder till att tjejer känner sig tvingade att använda smink, en miljon hårprodukter, raka fittan, operera brösten, bleka analen o allt möjligt för att "passa in" och vara "normala", "snygga" och "fräscha".

Jag tycker uttrycket "vill man vara fin får man lida pin" är ett uridiotiskt talesätt. Vill man vara fin ska man vara en fin person.

Jag har byter ut frasen "han eller hon" mot hen. Fast helt ärligt så säger jag oftast den. Jag skulle inte kalla en person jag träffat för en "hen" om den inte själv uttryckligen ville det.

Ett ord jag dock vägrar använda, och som jag vill SPY på är ordet "snippa". När jag var yngre var det nån som efterlyste ett bra namn på flickors kön, minns inte om det typ var kp elller rfsu. Kan eventuellt ha varit båda, det var tydligen viktigt att hitta ett bra namn för flickors könsorgan i slutet av 90talet. Som jag har förstått det anser många att det rimmar bra med snopp. Snipp snapp snopp. Va fan är det för jävla tänk?
Är så jävla trött på att kvinnor är det andra könet, och nu fortsätter traditionen. Först kom snoppen, sen kom snippan. Varför kan det inte bara få vara eget namn som inte anspelar på att mannen som normativ?

Vad hände med Pulla? Varför säger vi inte Pullen istället för snopp?
Eller mutta o mutten?
kissemurra o kisseslangen?
musen o kissen? katta o katten?

ELLER TYP VAD SOM HELST.


Här är lite info om ordet snippa.
http://spraktidningen.se/artiklar/2008/10/snippan-pa-sparen


Kommentarer


Kommentera inlägget här: